Je smutnou realitou, že podvodníci dnes využívají velmi propracované metody, které dokážou zmást i zkušené uživatele. A neštítí se k tomu využít jakékoli prostředky. Kybernetické útoky se tak nevyhýbají ani neziskovému sektoru, a bohužel se už objevily i případy zneužití důvěryhodnosti a účtů Charity Česká republika, Arcidiecézní charity Praha a dalších organizací v charitní síti. Abyste mohli i nadále pomáhat s klidným srdcem, připravili jsme pro vás stručný přehled toho, jak tyto podvody rozpoznat i jak se jim bránit a chránit své finance.
Mechanismus je jednoduchý, ale nebezpečný. Organizované skupiny, často působící mimo Českou republiku, provozují velká call centra, fungující doslova jako továrny na podvody. Volají lidem s nabídkou výhodného zhodnocení peněz nebo investiční příležitosti. Tvrdí, že pro ověření je nutné zaslat malý „vstupní poplatek“ na bezpečný účet. Aby získali důvěru svých obětí a současně nevzbudili pozornost u jejich bankovních institucí, uvedou ověřené a důvěryhodné číslo účtu, jakým je například účet Charity. Podvedení lidé skutečně odešlou v dobré víře na uvedený účet částku v řádech nižších tisíců. Takováto transakce nevzbudí žádné podezření. Později pošlou podvodníci instrukce k odeslání mnohem vyšších částek, které zmizí v nenávratnu. Tento typ telefonického podvodu se označuje jako vishing, a Charita je zde rovněž v roli oběti.
Aby působili co nejpřesvědčivěji, používají dnes podvodníci umělou inteligenci, pomocí které dokážou dokonale zmást kohokoli. „Jsou to podvody, které jsou hodně přesvědčivé,“ vysvětluje v podcastu o kybernetické bezpečnosti společnosti ESET pplk. Ondřej Kapr z Úřadu služby kriminální policie a vyšetřování a dodává, že spousta lidí si myslí, že pozná podvod. „Ale málokdo si uvědomuje, že těch modů operandi útoků je obrovské množství a že je potřeba se na ně připravit a neustále se vzdělávat. Podvodné telefonáty jsou nebezpečné právě v té přesvědčivosti pachatelů, používání odborné terminologie, v nátlaku a v dokonalé manipulaci. Lidský hlas, a obzvláště v češtině, je velice přesvědčivý.“
Typů podvodných telefonátů může být podle pana Kapra vícero druhů. „Může to být falešná technická podpora, kdy vám volá pracovník nějaké technologické společnosti, často je to v angličtině s indickým přízvukem, ale toho není u nás moc. Dále to jsou podvodné nabídky výhodných investic, kterých je velké množství. A co se týká škody, bývá to mnohem větší objem než u podvodných telefonátů s falešnými bankéři,“ upozorňuje. „Pak jsou to menší podvody typu podvod s vnukem, kdy volá seniorům někdo, kdo se vydává za jejich vnuka, a snaží se vylákat peníze.“ Asi nejrozšířenější jsou z jeho zkušenosti telefonáty falešných bankéřů. I zde pachatelé využívají různé smyšlené příběhy, typicky s tím, že volají kvůli napadenému účtu s doporučením převodu na jiný účet nebo na stažení bezpečnostní aplikace.
Přehled typů podvodů s podrobným popisem toho, jak fungují, najdete na webových stránkách své banky, jako například KB. Aktuální informace o podvodech v platebním styku naleznete také na stránkách ČNB (České národní banky). Aktuality a vzdělávací materiály zase na stránkách NÚKIB (Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost).
Na závěr je dobré připomenout, že podobné podvody nesmějí narušit důvěru, na které stojí vztah mezi Charitou a jejími dárci. Podvodníci cílí na slabiny systému i lidí, ale nenechme se jejich jednáním odradit. Buďte prosím obezřetní a řiďte se uvedenými radami – každý podezřelý telefonát či zpráva, kterou včas rozpoznáte, je malým vítězstvím. Děkujeme, že jste s námi a pomáháte chránit to nejcennější: lidskou solidaritu a vzájemnou důvěru.
Pomocí vašeho bankovního účtu můžete zaslat libovolnou částku. Každý dar je důležitý.
Číslo účtu:
749986/5500
Variabilní symbol:
10
Můžete pomoci jednorázově nebo přispívat pravidelně každý měsíc.
Váš dar proměníme v pomoc lidem, kteří naši podporu potřebují.
Děkujeme, že chcete pomáhat!